INNOVEREN INNOVATIEFONDS project|15 mei 2020

KNWU Fondo: Een hybride verdienmodel en relevant zijn in corona-tijd

Top image

Hybride verdienmodel: Fondo Pro, partnerships en fietsclinics

Vorig jaar lanceerde de KNWU de gratis bètaversie van haar eigen trainingsapp, Fondo. De betaalde variant - Fondo Pro - is er sinds maart. “Met Fondo Pro krijgen gebruikers onbeperkt toegang tot alle trainingsprogramma’s, coaching en extra functionaliteiten. De grootste toevoeging aan Fondo Pro is de koppeling met fietscomputers. Daarmee wordt het eenvoudiger en leuker om een training uit te voeren.” vertelt Jules Holleboom, Product Owner van Fondo. “Fondo Pro is vanuit de app te koop, in abonnementsvorm. Maar ook in combinatie met bijvoorbeeld een abonnement op Fietsmagazine, een van onze partners. Zo maken we Fondo onderdeel van nieuwe partnerships.” Een derde tak van het verdienmodel van Fondo is de KNWU Wielerschool, een platform voor fietsclinics die aansluiten bij de trainingsdoelen in Fondo. “Door corona liggen die clinics nu helemaal stil, erg jammer.’

Eerste mijlpalen

Eind 2019, net voor de jaarwisseling, bereikte Fondo haar eerste mijlpaal: 5.000 gebruikers. Eind april tikte de teller al 10.000 gebruikers aan. “Daar zijn we natuurlijk erg blij mee! Vooral omdat 75% van die gebruikers daadwerkelijk ongebonden is. Het zijn dus niet alleen onze bestaande leden die we bereiken, maar juist een hele nieuwe doelgroep: ongebonden prestatieve fietsers.”

Via Fondo komt de KNWU in gesprek met die ongebonden fietser. Sinds de lancering heeft de KNWU al ruim 1.000 gesprekken gehad met gebruikers van de app. “De gebruiker kan vanuit Fondo, via WhatsApp, direct vragen stellen aan onze talentcoaches. Zo helpen fietsers we met de vragen die ze hebben.

WhatsApp als feedbackkanaal

De bond zet WhatsApp ook in als feedback- en verkoopkanaal. Als voorbeeld noemt Jules gebruikers die al tijdens de bètaversie hebben gevraagd naar de mogelijkheid om Fondo-trainingen naar hun eigen fietscomputer te sturen. “Die mensen brengen we nu persoonlijk van de update op de hoogte. Het leuke van de chatfunctionaliteit is dat je niet alleen een gesprek met mensen hebt, je hebt er ook een naam en een gezicht bij. Daaruit kan vaak je afleiden hoe oud - en soms ook hoe sportief - ze zijn.” Of dat inzichten oplevert in wie die ongebonden sporter is? “Niet per sé,” zegt Jules, “de ongebonden sporter, en daarmee ook de Fondo-gebruiker, heeft niet één gezicht. Dat ze allemaal beter willen worden, is de verbindende factor.”

Alléén kilometers maken met #ridesolo

De lancering van Fondo Pro stond gepland begin maart, tegelijkertijd met het ingaan van de maatregelen vanwege het corona-virus. “We zagen direct dat veel mensen nog steeds willen fietsen en blijven sporten om gezond te blijven. Het nieuwe fietsseizoen is - ondanks alle maatregelen - voor de individuele fietser juist weer begonnen.” Daarmee stond de KNWU voor een dilemma. “De app groots lanceren en fietsers aanmoedigen om hard te trainen om beter en harder te fietsen vonden we niet gepast.”

De KNWU kreeg uit verschillende hoeken berichten dat mensen ‘alleen maar groepjes zien fietsen’. “Dat zijn misschien niet eens ‘onze’ fietsers, maar we voelen ons als bond wel verantwoordelijk om mensen op te roepen om niet in groepen te fietsen. Toen hebben we #ridesolo bedacht: een trainingsprogramma van 6 weken met matig intensieve trainingen om je basisconditie op peil te houden. Met de naam #ridesolo roepen we op om alléén te fietsen. De hashtag is daarnaast ook bedoeld om het gedachtegoed te verspreiden: wees sociaal en gebruik je verstand: #ridesolo. Dat is goed gelukt, want de hashtag wordt veel gebruik op instagram en Strava,” concludeert Jules tevreden.

Bond als autoriteit

Op de vraag wat de grootste les is geweest, terugkijkend op het Fondo-traject, antwoordt Jules: “Het feit dat je als bond een autoriteit bent. Daar moet je voorzichtig mee omgaan, maar het is misschien wel je grootste kracht. Op bijvoorbeeld het gebied van training ben je geloofwaardiger dan een nieuwe partij zonder track record. Omdat we Fondo hebben kunnen lanceren vanuit die autoriteit, hebben we er direct een stempel op kunnen drukken: dit is van kwaliteit. Van die wetenschap zouden andere bonden ook gebruik moeten maken.”

"Contact met de eindgebruiker schept niet alleen een relatie, maar geeft veel inzicht in de behoefte van de gebruiker. Dat geeft waardevolle input voor de doorontwikkeling."

Een andere tip, volgens Jules misschien wel de meest waardevolle: “Begin klein, denk groot. Maar zet niet al je geld in op een lancering zonder de behoefte goed te toetsen. Zoek het contact op met de eindgebruiker, de sporter. Dat schept een relatie maar geeft ook veel inzicht in de behoefte die er is. Dat heeft waardevolle input opgeleverd voor de doorontwikkeling van Fondo.”

Af is nooit af

Met de lancering van Fondo Pro is het label ‘bèta’ verdwenen. Jules weet inmiddels: een IT-project is nooit af. “Er is nog veel wat we willen doen. Voor mijn gevoel zijn we er nog lang niet en is een app wat dat betreft altijd in bèta. Doorontwikkelingen en onderhoud kosten geld, dat mag je niet onderschatten. Gebruikers verwachten dat er nieuwe functionaliteiten komen en dat een app wordt doorontwikkeld. Ze raken uitgekeken op wat er is en verwachten dan iets nieuws. Zeker bij een abonnementsvorm - als mensen een soort van aandeelhouder worden van je project - verwachten ze dat er nieuwe content en functionaliteiten worden ontwikkeld.”

Op termijn hoopt Fondo nieuwe doelgroepen, in binnen- en buitenland aan te spreken en ideeën die nog in de ijskast staan te ontwikkelen. Ook de KNWU Wielerschool wordt geleidelijk opgestart zodra de richtlijnen van het RIVM dat toelaten.

Contactpersoon
Jules Holleboom
Product Owner Fondo
KNWU

Terug naar het overzicht
Deel deze pagina

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*