INNOVEREN project|14 januari 2020

Van vereniging tot ondernemer, en weer terug

Top image

De Nederlandse Ski Vereniging - NSkiV heeft ondernemen in haar bloed. Al jaren. Van een reisverzekering voor wintersporters tot een eigen uitgeverij. Maar met een wintersport community in eigen beheer, is een vereniging toch hetgeen wat de NSkiV is.  

"We zijn en blijven gewoon een vereniging," begint Roel Boekel, hoofd Sport en Marketing bij de Nederlandse Ski Vereniging zijn verhaal. "Maar we hebben het ondernemerschap in ons bloed. Als vereniging zijn we begin jaren '80 gestart met een reisverzekering voor onze sporters, een enorme opkomende markt in die tijd. Destijds waren we in Nederland de enige organisatie met een verzekering inclusief wintersportdekking. Dat sportgewonden product zorgde voor een ledengroei van circa 15 duizend leden naar 160 duizend leden. Waren we ineens de vijfde sportbond van Nederland."

Van vereniging naar NSkiV Holding

De verzekeraar van de Nederlandse wintersporter, zo zag de NSkiV zichzelf in die tijd. Het begin van het ondernemerschap van de bond. "In diezelfde ondernemende geest hebben we zo'n 10 jaar geleden doorgepakt en zijn we gestart met het in eigen beheer uitgeven van ons eigen magazine Wintersport Magazine. Alle processen omtrent het uitgeven - van papierinkoop tot drukwerk en verkoop van advertentie tot de verzending - zijn we zelf gaan doen. We hebben ervoor gekozen om dit in een aparte bv te doen - NSkiV Media BV - binnen de holding van de Nederlandse Ski Vereniging. Zo zijn we van verenigingsstructuur naar een holding gegaan, met een aantal bv’s waarin we een aantal commerciële activiteiten ontplooien. De NSkiV is 100% eigenaar van de holding en die bv’s.”

Risico durven lopen

Roel noemt de uitgeverij als voorbeeld van een succesvolle businesscase. "Onder de streep draaide de uitgeverij positief. Maar de voordelen zaten voor ons niet alleen aan de financiële kant. Het leverde ook eigenaarschap op van het magazine. Uiteindelijk haal je het risico naar je organisatie toe, maar daarmee krijg je ook meer invloed op op allerlei vlakken. De vraag is in hoeverre je als sportbond dat soort risico’s wilt lopen. Als het over ondernemerschap gaat, dan gaat het juist ook over die risico’s. De NSkiV is daarin best ver gegaan."

"De vraag is in hoeverre je als sportbond bepaalde risico's wilt lopen. Ondernemerschap gaat uiteindelijk over risico's"

Minder of meer doen

Toen de uitgeverij eenmaal liep, kwam de bond in een lastige fase als het ging om de verzekeringen. "De wetgeving binnen de verzekeringswereld veranderde, waardoor de rol die wij hadden met onze verzekeringsportefeuille niet meer was toegestaan. Dat betekende dat we allerlei activiteiten moesten gaan afbouwen. We kwamen voor een keuze te staan: minder doen of juist meer gaan doen met meer risico." De keuze viel uiteindelijk op dat laatste. 

"Door een eigen WFT-vergunning aan te vragen konden we onze eigen verzekeringsproducten ontwikkelen en verkopen. Op die manier kregen we meer grip om de belangrijke zaken voor wintersporters in de dekking te krijgen, zoals vergoedingen bij materiële schade, verlies van je liftpas of dekking bij off-piste skiën."

Zeker in sport

Die ondernemende geest zie je ook terug bij het nieuwe initiatief dat de NSkiV is gestart: 'Zeker in Sport'. "Alle kennis en expertise die we vanuit de vereniging hebben, stellen we beschikbaar voor andere sportbonden, zodat zij daarvan profiteren. Voor 'Zeker in Sport' hebben we eveneens een nieuwe entiteit opgericht, omdat we wilden voorkomen dat het 'de grote Skivereniging-show' zou worden. Het eerste product dat we binnen 'Zeker in sport' hebben gelanceerd is een reisverzekering voor de KNHS, de hippische bond. Daarin bieden we assets aan die relevant zijn voor paardenliefhebbers, zoals een annuleringsverzekering op het moment dat je paard ziek wordt."

Technische obstakels bij online verzekeren 

Het aanbieden van zo’n verzekeringsproduct gaat niet altijd over rozen, laat Roel weten. "Bij het online aanbieden van onze verzekeringen liepen we tegen enorm veel technische obstakels aan. Het afsluiten van een verzekering, de online afhandeling van schadedossiers en de samenwerking met de verzekeringssoftware ging niet zo soepel op onze website. Daarom hebben we afgelopen jaar een internetbedrijf overgenomen. Dat bedrijf had veel mensen in dienst, met name developers, die voor ons dat probleem hebben opgelost. Voor ons was dat de voornaamste reden van de overname, en wat meespeelde is dat hetzelfde bedrijf eigenaar was van de website wintersporters.nl, een online community op het gebied van wintersport. Daardoor waren we ineens de eigenaar van een community met 3 miljoen bezoekers per jaar."

"Met de overname van de website wintersporters.nl hadden we ineens een wintersportcommunity met 3 miljoen jaarlijkse bezoekers in handen"

Een plek voor de community

"We durven oprecht te stellen dat we elke wintersporter in Nederland bereiken. Waar we nu tegenaan lopen is hoe we die community een plek geven binnen onze organisatie en hoe we de bezoekers van wintersporters.nl kunnen gaan binden aan wintersport.nl, het officiële platform van de NSkiV. In dat licht kan je stellen dat we in een transitie zitten van ondernemer terug naar vereniging: hoe zorg je ervoor dat je die communitybezoekers aan je kan binden in het echte leven? Dat is het proces waar we nu middenin zitten."

Een club van wintersporters

De bond is niet op zoek naar meer leden, geeft Roel aan. "Heel bewust, want dat zou betekenen dat je een jongere doelgroep probeert te proppen in een oud ledenmodel. Dat werkt niet. Daarom hebben we een nieuw model opgericht, dat loopt naast ons bestaande leden-model." Het model draagt de naam 'Club Wintersporters'. Het doel van deze club is om de leden te laten deelnemen aan allerlei offline activiteiten. "Denk daarbij aan clinics, kennissessies, materiaal-testen. Het voornaamste doel is om die mensen daadwerkelijk bij elkaar te krijgen." 

"We hebben geleerd om niet te veel vast te houden aan wat we al hebben, zoals zo'n ledenmodel. Je moet iets bedenken dat past bij je doelgroep. Het aantal leden kan nooit een doel op zich zijn. Uiteindelijk wil je zoveel mogelijk mensen bereiken die je kunt helpen bij hun wintersport-ervaring. En als je daar zo relevant mogelijk in bent, is het een logisch gevolg dat dan ook de community groeit."

Contactpersoon
Roel Boekel
Hoofd sport en marketing
NSkiV

Terug naar het overzicht
Deel deze pagina

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*