De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is door de leden van De Nederlandse Associatie (DNA) uitgeroepen tot de meest innovatieve vereniging van 2020. Dat hebben ze te danken aan hun slagvaardige optreden tijdens de coronacrisis, met Avond4daagse – Home Edition en De Alternatieve Vierdaagse als innovatieve en toekomstbestendige resultaten.
Paul Sanders, directeur-bestuurder van KWBN is trots op het winnen van de DNA Award: “Dit jaar was alles anders dan anders, maar samen met partners en lidorganisaties zijn we in staat geweest om daar flexibel en creatief op in te spelen. Met digitale alternatieven voor afgelaste wandelevenementen, maar ook met de campagne #keepwalking via onze online wandelcommunity. Het is mooi daarvoor ook erkenning te krijgen van bestuurders en professionals van andere verenigingen die vernieuwing hoog in het vaandel hebben staan."
Vakmanschap en vernieuwing
DNA verenigt Nederlandse branche-, beroeps- en belangenorganisaties, federaties, fondsen en bonden. Binnen de associatie staat de ontwikkeling van het vak van verenigingsprofessional en verenigingsbestuurder centraal. Om vernieuwing te stimuleren en successen te vieren worden jaarlijks twee DNA Awards toegekend. Eén aan een vernieuwende vereniging, dit jaar in de wacht gesleept door de KWBN, en één aan een vernieuwend talent.
"Vaak wordt in de wereld van sportbonden eerst gedacht aan wat goed is voor het instituut en de organisatie en dan pas aan wat goed is voor de klant en wat die wil."
De wandelaar centraal
Gijs Janssen, manager Marketing & Partnerships bij de KWBN, ziet de prijs niet alleen als beloning voor de innovatieve projecten in 2020, maar als een keuze die de bond in 2014 al maakte. Dat jaar werd besloten de wandelaar zelf centraal te stellen. Janssen: “Vaak wordt in de wereld van sportbonden eerst gedacht aan wat goed is voor het instituut en de organisatie en dan pas aan wat goed is voor de klant en wat die wil. Wij zijn in 2014 al gaan denken vanuit de klant. Dan kom je al heel snel bij innovatieve oplossingen, wat bij ons met name neerkomt op digitalisering en het bieden van de juiste content aan de juiste mensen op het juiste moment.”