STIMULEREN Blog|17 augustus 2018

Goed fout gedaan!

Top image

Sh*t, I fucked up! Het besef dat je een fout hebt gemaakt op werk is voor veel mensen één van de minst fijne gevoelens. Het zweet breekt je al uit of je bedenkt snel iets om het te verbloemen. Of is het toch niet zo erg als je misschien denkt?

Ten eerste; als je nooit faalt dan heb je óf ontzettend veel geluk óf (veel waarschijnlijker) heb je niet genoeg risico’s genomen. Daarnaast weten we ondertussen allemaal wel dat je van fouten maken leert. Het verhoogt het lerend vermogen van jezelf, maar ook van de organisatie als geheel.

Natuurlijk kennen we allemaal wel de uitzonderlijke verhalen van topsporters, ondernemers en uitvinders die vele fouten maakten om aan de top te komen en iedere keer weer opnieuw begonnen. Niet onder de noemer “ik kan het niet”, maar met als overtuiging: “ik kan het nog niet”. Toch vinden we in onze huidige organisatiecultuur fouten maken moeilijk en focussen we ons liever op resultaten en succes. Falen is daar geen onderdeel van.

Hoe zou jij reageren als een collega zijn ‘fuck-up’ in de groep gooit? Hopelijk positief, maar helaas is het vaker niet zo. Toch is een positieve reactie dé manier voor een organisatie om met falen om te gaan. De vraag is alleen hoe creëren we nu een cultuur waarin fouten maken mag en misschien zelfs wel moet?

Ook binnen de Nederlandse sport herkennen we te vaak een cultuur waarin op een onwenselijke manier naar fouten maken wordt gekeken. Het Frontrunnersteam is daarom wat dieper ingegaan op ‘fouten maken’ en hoe dit kan leiden naar succes.

1. Ga van een vaste mindset naar een groeimindset 

Is er binnen jullie organisatie een sterke vertegenwoordiging aan medewerkers met de ‘vaste mindset’ dan ligt de focus (hoogstwaarschijnlijk) op resultaat, het vermijden van risico’s en onzekerheden; en werken jullie volgens het motto ‘we doen het zoals we het altijd gedaan hebben’.

Wordt er binnen de organisatie veel geëxperimenteerd, hard gewerkt en worden er fouten gemaakt, dan zullen veel medewerkers de ‘groeimindset’ hebben.

Wat is het verschil?

Vaste mindset

Medewerkers die het gevoel hebben dat hun kwaliteiten onveranderlijk zijn, ze vinden het belangrijk dat ze vaak kunnen laten zien dat ze over een behoorlijke portie aangeboren talent beschikken. Dit verlangen om slim of goed over te komen heeft echter een keerzijde. Personen met een vaste mindset voelen zich slim wanneer ze iets snel en perfect doen. Ze doen daarom liever geen dingen die lastig zijn. Wanneer je een uitdaging aangaat, is de kans dat je fouten maakt namelijk erg groot. En medewerkers met een vaste mindset vinden fouten maken vreselijk: als je slim bent wanneer alles snel en goed gaat, ben je vanzelfsprekend dom wanneer je fouten maakt.

Een tweede probleem is dat medewerkers met een vaste mindset liever geen moeite voor iets doen. Voor deze mensen is het duidelijk: óf je kunt het, óf je moet er hard voor werken. Het feit dat je inspanning voor iets moet leveren, betekent voor mensen met een vaste mindset dus dat je er eigenlijk helemaal niet zo goed in bent. Oefenen en hard werken horen volgens hen bij medewerkers die niet zo slim of goed zijn. Dus wanneer je wilt overkomen als een talent, moet je vooral niet hard werken!

Groeimindset 

Wanneer je ervan uitgaat dat je altijd beter kunt worden, vind je uitdagingen geweldig. Medewerkers met een groeimindset genieten van moeilijk werk, omdat ze hierdoor het gevoel krijgen dat ze zich aan het ontwikkelen zijn. Fouten maken hoort er voor deze mensen gewoon bij: je kunt er iets van leren en je kunt jezelf verbeteren.

Medewerkers met een groeimindset zullen niet opgeven wanneer het even tegenzit of wanneer iets veel moeite kost. Ze accepteren het leerproces dat hoort bij groeien. Ze weten dat ze hard moeten werken om verder te komen en leveren die inspanning graag. Kortom, een groeimindset leidt tot een passie voor leren.

Het goede nieuws is: je kunt je mindset veranderen, en de cultuur binnen een organisatie kan medewerkers helpen een groeimindset aan te leren of te behouden!

2. Deel je eigen fouten 

Hoe creëer je meer openheid in de organisatie dan door het delen van je eigen fouten. Het verlaagt de drempel voor anderen om ook hun fouten te delen. We maken ze tenslotte allemaal. Ben je in een leidinggevende functie, geef dan het goede voorbeeld!

3. Failure Friday 

Zoals mijn collega Frontrunner Marc vorige keer al schreef, organiseer een Failure Friday. Eén keer per maand alle medewerkers de ruimte geven om te zeggen: "Yes, ik heb het weer verkloot!"

4. Geef een compliment als iemand een fout maakt 

‘Goed fout gedaan, je bent aan het leren!’ Praat vervolgens samen over het proces en hoe het in de toekomst beter kan. Gun de ander een leerervaring.

5. Fouten maken mag 

Laat het duidelijk zien binnen jouw organisatie: in het personeelshandboek, intranet of met stickers in de werkomgeving. Meer dan ooit zit de sport in een steeds veranderde omgeving. Er is lef, flexibiliteit en een aanpakkersmentaliteit voor nodig om te kunnen blijven innoveren en kansen te pakken. Fouten maken is daarom juist in de sport essentieel voor een succesvolle organisatie. Een cultuurverandering is dus noodzakelijk. Geef elkaar het vertrouwen dat er fouten gemaakt mogen worden. Wees betrokken bij het groeiproces van anderen, dan zijn zij dat ook bij jou. Creëer een omgeving waarin mensen zich aan durven passen als de omstandigheden daarom vragen en spring met elkaar in het diepe.

Pas wel op want met deze voorwaarden staan vernieuwing, verandering en succes in het vooruitzicht.

Contactpersoon
Wendy Smits
Frontrunner
RKC Waalwijk

Terug naar blogs
Deel deze pagina

Praat mee op social media met de hashtag #sportTransitie

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*