STIMULEREN Blog|24 november 2020

Cocreatie en community management: goede voorbeelden uit de sport

Top image

Community management en cocreatie - het samen met klanten of stakeholders iets realiseren - kunnen helpen de transitie in de sport te versnellen. De Frontrunners constateerden dat het community gedachtegoed binnen de sport veelvuldig terugkomt in beleidsdocumenten, maar vroegen zich af in hoeverre er echt gebruik van wordt gemaakt in de dagelijkse werkzaamheden. Via een kleine steekproef (juni 2020) gaven ruim 50 medewerkers van diverse sportbonden aan dat ze de doelgroep vaak betrekken bij verschillende ontwikkelingen. Tegelijkertijd ervaren ze dat het niet altijd een vanzelfsprekendheid is en er meer kennis, tijd of middelen nodig zijn om cocreatie structureel toe te kunnen passen.

In het boek 'Vernieuwen met Vereniging 3.0' beschrijft Ivan Powels dat leden steeds minder als bestuurder of vergadertijger betrokken zijn bij de (sport)vereniging, maar hun betrokkenheid laten zien op inhoud, in dialoog en samen met andere leden in cocreatie. Hierbij horen bestuurders die op vernieuwende kracht, inhoudelijke expertise of netwerkfunctie zitting nemen. Traditionele bestuurslagen worden omgevormd tot inhoudelijke communities waar leden samenwerken in plaats van vergaderen. Dit vraagt een andere rol van de sportbond. Minder achter de laptop werkend aan het volgende beleidsdocument, maar veel meer actief aan de slag met leden en stakeholders. Netwerken opbouwen en organiseren.

Om iedereen die werkzaam is in de sportwereld te helpen cocreatie (nog) vaker en beter in te zetten verzamelden de Frontrunners goede voorbeelden van medewerkers van sportbonden en NOC*NSF. Lees hieronder verder en laat je inspireren! 

 

KNLTB Ledenpanel – Monika Wies

De KNLTB is er voor alle tennissers en de padellers. Bij het maken van keuzes over het te voeren beleid is het dan ook van groot belang te weten welke wensen er zijn en wat de meningen zijn over de huidige koers. De KNLTB wil via het Ledenpanel te weten komen wat er leeft en speelt bij de tennissers en de padelspelers, zodat we iedereen nog beter kunnen bedienen. Momenteel zitten er circa 4.500 leden in ons Ledenpanel, en dit blijft groeien. Deze groep wordt gemiddeld 4 tot 12 keer per jaar betrokken en uitgenodigd voor een onderzoek. In de onderzoeken is ook vaak ruimte voor het zelf aandragen van vragen of onderzoeksonderwerpen. Op deze manier maken we samen onze sport nog leuker!

Je hebt niet van de één op de andere dag een groot actief panel, dat vergt geduld én veel aandacht. Wij zijn dan ook een aantal jaar geleden al begonnen. Aan het begin brachten we het panel heel actief onder de aandacht door het in onze communicatie richting leden mee te nemen (nieuwsbrieven, prominent op de website). Inmiddels is het van een orde van grootte dat het ‘vanzelf’ genoeg groeit en we het alleen nog actief aanvullen door af en toe respondenten te vragen als ze hebben deelgenomen aan een vragenlijst die niet alleen in ons panel wordt uitgezet. Verder stromen er aanmeldingen binnen via het aanmeldformulier op onze website.

Dat het nu zo goed loopt is een enorme luxe en zijn we trots op; de tijd en energie die er bij de opzet bij nodig is geweest is het dubbel en dwars waard!

 

NOC*NSF Behoefte onderzoek – Kim van der Hamme

Vanuit NOC*NSF Academie voor Sportkader organiseren wij scholingen voor bestuurders, scheidsrechters en trainers/coaches. Tot afgelopen maart (2020) hadden we slechts twee e-learnings en een aantal voorbereidende e-learnings op fysieke scholingen in ons portefeuille. Vanwege het coronavirus moesten wij al onze fysieke scholingen annuleren. Het was daardoor voor ons ook al snel duidelijk dat we meer online scholingen wilden organiseren. Maar hoe? En over welke thema’s? Om een antwoord te vinden op deze vragen besloten we een korte enquête uit te zetten via onze socials en in de nieuwsbrief. Een van de grootste vragen die we hadden was: “Zitten sportclubs in deze tijd wel te wachten op een online scholing?”.

Uit de enquête bleek dat de behoefte heel hoog was! Mede door het korte onderzoek (met een respons van 514) wisten we dat we op de juiste lijn zaten en konden we scholingen over de juiste thema’s aanbieden. Het is belangrijk wanneer je iets nieuws gaat ontwikkelen dat je eerst uitzoekt wat de behoefte is. Je wilt namelijk wel dat de nieuwe online scholingen/webinars daarop aansluiten. Zo hebben wij vanaf juni 2020 t/m nu ongeveer 200 online scholingen & webinars georganiseerd.

 

KNGU Designsprint – Milou Weinans

Over precies 3 jaar start de Wereld Gymnaestrada 2023 in Amsterdam! Een groots evenement met zo’n 20.000 deelnemers. Om een optimale impact te creëren, zowel voorafgaand, tijdens als na afloop van het evenement, stippelt Dutch Gymnastics in samenwerking met de gymsport community een beleid uit.

Dit begon met een onderzoek naar de wensen en behoeften van de desbetreffende doelgroep. Deze resultaten waren de basis voor een designsprint. Voorafgaand aan de designsprint hebben we nog een drietal personen gevraagd om een filmpje op te nemen, waarin ze een aantal vragen gingen beantwoorden. De vragen gingen vooral over hun dagelijkse leven, wat de hobby’s zijn, favoriete TV programma’s etc. Op deze manier kregen we tijdens de designsprint een goed gevoel bij de doelgroep, in combinatie met de onderzoeksresultaten die we al hadden.

Je kan dus concluderen dat de uitkomsten van deze designsprint tot stand zijn gekomen door de meningen, wensen en behoeften van onze doelgroep. Aan het einde van de designsprint hadden we een prototype product. Het product was voornamelijk nog een idee, het was voor ongeveer 20% klaar. We zijn gewend om een product pas te testen bij de doelgroep als het voor 80% – 90% klaar is, maar de laatste dag van de designsprint hebben we het prototype al getest bij twee verschillende doelgroepen die in de toekomst hopelijk met het product gaan werken. Zeer waardevol om te achterhalen wat de doelgroep ervan vindt, als het product nog maar voor 20% klaar is. Op deze manier kun je heel gemakkelijk, in een vroeg stadium, bijstellen.

Op dit moment zijn we bezig met het voorbereiden van de laatste zaken om een pilot te gaan draaien bij verschillende clubs. Dit zal dus ons tweede meetmoment worden. Spannend, maar we zijn vooral nieuwsgierig wat de doelgroep ervan vindt en of we goed geluisterd hebben naar de wensen en behoeften.

 

NGF Interactie via social media - Frank Mulders

De Koninklijke Nederlandse Golf Federatie is volop in beweging. De mensen in onze organisatie scheppen ruimte voor eigentijdse ontwikkelingen, om te kunnen voldoen aan de eisen van deze tijd. Spelplezier en gezonde exploitatie staat hoog in ons vaandel!

We proberen vanuit diverse invalshoeken onze producten en diensten te verbeteren op basis van directe input van de gebruiker. Via Instagram zoeken we bijvoorbeeld op leuke en ludieke manieren interactie met onze volgers:

Een ander voorbeeld is dat we bij GOLFSTART gebruikers (beginnende golfers) vragen om reviews achter te laten. Reviews met tips en of verbeter punten worden opgevolgd en of meegenomen per project.

Tevens zetten we enquêtes en polls in, om het net op te halen, wat golfers van onze producten vinden. Denk aan de website GOLF.NL, het E-magazine en de APP GOLF.NL voor golfend Nederland met 1,6K beoordelingen. 



NSkiV Actief in het werkveld – Kristy van Lieshout

De Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV) biedt cursisten verschillende opleidingen tot ski/snowboardinstructeur aan in Nederland en in Oostenrijk. Deze Nederlandstalige opleidingen hebben elk een ander niveau en bepalen aan wie, waar en hoe je uiteindelijk ski- of snowboardles mag geven.

Kristy van Lieshout werkt als opleidingscoördinator bij de NskiV en staat tegelijkertijd in direct contact met de doelgroep: "Ik ben vanaf mijn 15e als skilerares actief, heb alle opleidingen gevolgd bij de NSkiV en veel ervaring opgedaan in het werkveld. Hierdoor kon ik uiteindelijk skiopleider worden en de NSkiV opleidingen zelf aanbieden. Daarnaast ben ik nu werkzaam bij de NSkiV en betrokken bij de ontwikkeling van deze opleidingen, waarbij mijn ervaring als wintersporter, lerares, trainster en opleider ontzettend helpen. Ik blijf het belangrijk vinden om op alle vlakken actief te zijn in het werkveld zodat ik in contact sta met onze doelgroep de wintersporters, dit helpt mij in het maken van (beleids)keuze voor de opleidingen van de NSkiV. 

 

 

Contactpersoon
Nina Oosterloo
Frontrunner
KNGU

Terug naar blogs
Deel deze pagina

Praat mee op social media met de hashtag #sportTransitie

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*