INNOVEREN INNOVATIEFONDS project|15 oktober 2019

NBB Evenementenservice: one-stop loket voor de bridgesport

Top image

Met de Evenementenservice maakt de Nederlandse Bridge Bond de complexe organisatie van bridgedrives - voor clubs en organisatoren van vrij toegankelijke drives - een stuk makkelijker. En daarmee ook voor de bridgers. Vanuit het Innovatiefonds ontwikkelt de bridgebond een one-stop loket voor de bridgesport. 

Bridge is een ingewikkelde sport. Voor het organiseren van een bridge-evenement - een zogenoemde bridgedrive - zijn kennis en beschikking over de juiste tools nodig. Denk aan inschrijfsystemen, rekenprogramma’s en tafelindelingen. "Met de Evenementenservice hebben we kennis, tools en meer in één loket ondergebracht. Om het voor de bridgers en organisatoren van bridgedrives een stuk makkelijker te maken", vertelt Gijs van der Scheer, projectleider van de Nederlandse Bridge Bond Evenementenservice.

Organisatie van bridgedrives

Bridgedrives worden al lang niet meer alleen door bridgeverenigingen georganiseerd. Vrij toegankelijke bridgedrives met thema’s - zoals een aardbeien-drive, kastelen-drive of fiets-drive - zijn tegenwoordig mateloos populair. Mensen in Nederland die kunnen bridgen, doen al snel mee aan zo’n bridgedrive. "Daar komen dus niet alleen onze leden, maar allerlei bridgers", stelt Gijs. 

Een one-stop loket voor de bridgemarkt

De Evenementenservice is bedacht vanuit een 'one-stop' gedachte, waarbij de organisator van een bridgedrive-evenement gebruik kan maken van dezelfde automatisering als een vereniging voor het organiseren van een clubavond. Voor leden en niet-leden van de bond. Daarmee wordt het voor een club interessant: organiseer je een avond voor je eigen leden, of een vrij toegankelijk drive-evenement? 

"Het unieke van de Evenementenservice is dat we onze kennis toegankelijk maken voor de algemene bridgemarkt. Op die manier komen we in aanraking met heel veel ongebonden bridgers. Dat is de winst"

Complex en duur

"Het verhaal is heel mooi, maar het automatiseren van de Evenementenservice is enorm ingewikkeld en daarmee heel duur. Het is voor de bond een harde eis dat er maar één loket is. Om dat te realiseren hebben we de hulp ingeschakeld van een externe partij die onze software ontwikkelt. Om dat te bekostigen hebben we een aanvraag gedaan bij het Innovatiefonds."

Elektronische agenda

Verschillende gesprekken met Richard Jacobs van het Innovatiefonds hebben bijgedragen aan het projectplan. "Je leeft in je eigen koepel. Ik weet veel van bridge, maar om zo’n aanvraag te doen is het fijn als er iemand kritisch naar kijkt en met je meedenkt. In mijn eerste versies leek het erop dat ik een elektronische agenda wilde ontwikkelen. Wat is daar nou innovatief aan?!" Dankzij deze kritische blik kon Gijs het project naar eigen zeggen beter verwoorden. 

Hoge ambities

Na toekenning van het Innovatiefonds is de Nederlandse Bridge Bond begonnen met de ontwikkeling. De hoge ambities van de bond werken niet altijd mee, zo blijkt. "Wat we nu zelf zien is dat onze ambities heel hoog liggen. Dan heb je wel een opstart vanuit het Innovatiefonds, maar we moeten zelf behoorlijk veel geld en middelen en tijd en energie in het project stoppen om het af te maken." 

Vanuit die wetenschap deelt Gijs een tip voor andere bonden: "Hou het klein. Bonden die de aanvraag indienen moeten zich heel goed realiseren wat ze er zelf aan willen bijdragen. Ben je daar bescheiden in, zorg dan ook dat het project klein blijft. Voor je het weet heb je toeters en bellen. Dat ziet er op papier prachtig uit, maar voordat je het gerealiseerd hebt ben je echt heel veel verder."

Een start, niet het einde

De Nederlandse Bridge Bond weet naar eigen zeggen 'dondersgoed' dat een aanvraag bij het Innovatiefonds een start is, niet het einde. "We zijn een professionele organisatie en wisten vooraf: we gaan dit doen en hebben daarna nog heel veel werk." Erg vindt Gijs dat niet, legt hij uit: "We willen het heel graag. Met de bridgebond doen we alleen maar kernactiviteiten, geen lolligheidjes voor erbij. Dat is niet efficiënt en het leidt heel erg af. Het Innovatiefonds vragen we daarom alleen voor projecten die voor ons écht belangrijk zijn. Dan wordt er meer geld in gestopt dan de eigen bijdrage van 30%. Maar dat is niet erg omdat we het willen, het is onze kernactiviteit."

"We zijn een professionele organisatie en wisten vooraf: we gaan dit doen en hebben daarna nog heel veel werk"

Do's
  • Realiseer je goed wat je zelf wilt bijdragen, aan geld, tijd en energie
  • Zie het Innovatiefonds als een start, niet het einde
  • Betrek innovatie bij de kernactiviteiten van de bond

Evenementenservice is gefinancierd vanuit het Innovatiefonds van NOC*NSF. Op de pagina Innovatiefonds lees je alles over het aanvragen van maatwerkbudget voor innovatieprojecten.

Contactpersoon
Gijs van der Scheer
Directeur NBB
NBB

Terug naar projecten
Deel deze pagina

Praat mee op social media met de hashtag #sportTransitie

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*