Het aantal sporters in Nederland groeit, maar het aantal mensen dat sport bij een vereniging neemt af. De KNVB constateerde dat die trend ook geldt binnen het voetbal. Steeds meer voetballers stromen uit. Onder andere doordat het traditionele voetbalaanbod nog onvoldoende aansluit bij de veranderende sportbehoeftes van Nederlanders. Om hier verandering in te brengen is de voetbal start-up studio ‘Voetlab’ in het leven geroepen.
Nieuw aanbod voor voetbalverlaters
Voetbal verliest net als veel andere verenigingssporten marktaandeel ten opzichte van bijvoorbeeld de fitnessbranche. De terugloop van het ledenaantal is binnen het voetbal nog niet heel groot, maar er is al wel sprake van een lichte krimp. Elk jaar stromen er zo’n 150.000 verenigingsvoetballers uit. Zij stoppen vaak niet met sporten, maar wel met voetballen. De uitdaging waarover het team van Voetlab zich nu buigt is om voor die 150.000 voetbalverlaters nieuwe en duurzame voetbalalternatieven te ontwikkelen.
Eerste fase Voetlab: bedenken, ontwikkelen en testen
In de eerste fase (2020) richt Voetlab zich op het bedenken, ontwikkelen en testen van nieuw voetbalaanbod voor een aantal specifieke doelgroepen. Voor het opzetten van nieuwe concepten combineert Voetlab de behoefte van een doelgroep, de trends in de sport en de kansen die het voetbal tot nu toe onbenut laat. Concepten worden vervolgens op kleine schaal in de markt gezet. Dat gebeurt vanuit één centrale locatie, het Noordersportpark in Haarlem-Noord. Met voetbalvelden voor de deur, een sport BSO in hetzelfde gebouw en een middelbare school als buurman een perfecte testlocatie. In samenwerking met het lokale sportnetwerk kunnen ideeën daar direct in de praktijk worden getest. Zo wordt bekeken of een idee ook aanslaat bij de doelgroep, kan worden opgeschaald of juist moet worden bijgeschaafd. Alleen aanbod dat zich in de markt daadwerkelijk bewijst neemt Voetlab mee naar de toekomst. Met behulp van deze lean werkwijze, die veel voorkomt in de startupwereld, wil Voetlab one-offs voorkomen en snel toewerken naar aanbod met een duurzaam, eigen verdienmodel.
Meer weten?
Luister dan ook eens naar deze aflevering van de podcast Sportinnovatie Talks van de Sportinnovatiestudio waarin Daniel Disselkoen, hoofd productontwikkeling bij Voetlab, vertelt over de aanpak en resultaten die tot nu toe door Voetlab zijn geboekt.