INNOVATIEFONDS INNOVEREN project|15 november 2019

NEVOBO Beachvolleybal app: altijd dichtbij

Top image

Beachvolleybal wordt steeds groter in Nederland. Op steeds meer plekken - vooral in de zomerperiode - worden toernooien georganiseerd. Om het voor deelnemers en organisatoren van beachvolleybal toernooien makkelijker te maken, is de Nederlandse Volleybalbond NEVOBO gestart met de ontwikkeling van de beachvolleybal app. 

Beachvolleybal vanuit je broekzak

"De organisatie van een beachvolleybaltoernooi makkelijker maken, daar is behoefte voor bij organisatoren, en ook bij sporters. De beachvolleybal app helpt daar enorm bij", vertelt Janine Pleizier. "De app maakt de organisatie op de toernooidag zelf makkelijker en speelt een rol in de promotie en de beschikbaarheid van het aanbod. En als deelnemer of toeschouwer heb je informatie over uitslagen, standen, competities en toernooien altijd in je broekzak." 

Het idee van de app lag al even op de plank bij de NEVOBO. “In 2016 is de NEVOBO gestart met een project om beachvolleybal naar een hoger plan te tillen. De eerste stap was om te bepalen waar we naartoe moeten werken, welke kant het opgaat en hoe we dat als organisatie moeten faciliteren. Dat is begonnen met het vernieuwen van de website, om daar meer mogelijk te maken. Met de app, die we in de zomer van 2020 willen uitbrengen, is veel meer mogelijk en brengen we het dichterbij mensen dan via de website.” 

"Met de beachvolleybal app komen we dichtbij: uitslagen, standen, competities en toernooien volg of organiseer je letterlijk vanuit je broekzak."

Criteria en kritische vragen

In oktober 2018 diende de bond de aanvraag in voor het Innovatiefonds. De toekenning kregen zij in januari 2019. “Een bijeenkomst met uitleg over het Innovatiefonds, een gesprek met Theo en Richard tijdens een meetup-dag van NOC*NSF en het schrijven van het businessplan. Daar begon het allemaal mee.” aldus Janine. Voor het businessplan lag al een basis vanuit ‘project 2016’, daarop heb ik - met de criteria voor het Innovatiefonds in gedachten - verder geborduurd. Dat maakte het maken van een doordacht businessplan wat makkelijker.” 

Het presenteren aan het expert-panel viel Janine niet tegen: “Als je de criteria volgt, weet je ongeveer wat er gevraagd wordt. Laat je het businessplan op die criteria aansluiten, dan ben je tijdens de presentatie goed in staat om antwoorden te geven op de vragen van het panel.” Kritische vragen stelde het panel wel, met name over het businessmodel. "Met de stimulering vanuit het fonds kan je een start maken, maar het kost geld om de app in de lucht te houden en we moeten geld reserveren voor doorontwikkeling."

Niet kopiëren, maar leren

De bond is zich er van bewust dat er al veel apps worden ontwikkeld door andere bonden, daar hebben ze dankbaar gebruik van gemaakt. "We zijn veel in gesprek geweest met andere bonden die hun eigen app ontwikkelen, waaronder met de NBB, NDB en NTTB, die gezamenlijk de app Kantinebaas ontwikkelden. Er zijn heel veel apps voor de ongebonden sporter die écht ongebonden is. De beachvolleybal app-gebruikers zijn niet echt ongebonden. Ze zijn geen lid van de NEVOBO, maar hebben wel een soort van bindingsvorm omdat ze onze toernooien spelen", legt Janine uit. "Het klinkt soms alsof alle apps hetzelfde zijn, maar er zijn zoveel verschillen in de sport, dat kopiëren geen optie is. In algemene zin kan je natuurlijk wel van elkaar leren."

Sportspecifiek, voor de eindgebruiker

De beachvolleybal app moet volgens Janine zo sportspecifiek mogelijk zijn. "Je maakt de app voor de eindgebruiker. Daarom hebben we clubsessies georganiseerd met beachclubs en gevraagd: 'Wat zouden jullie willen?'. Alle mogelijke eindgebruikers - van organisator tot sporter - hebben input kunnen leveren. De gebruiker moet het gevoel hebben: 'Dit heeft meerwaarde en hier schieten we iets mee op'."

Janine besluit haar verhaal: "Als projectleider zou ik heel blij zijn als de beachvolleyballers blij zijn met de app, de informatie heel snel, gemakkelijk en overal te kunnen bekijken. Dat we elk moment dichtbij komen en meerwaarde hebben. De tevredenheid van de gebruikers staat op één. Daarnaast willen we natuurlijk dat veel clubs het aanbod in de app zetten en dat het beach-aanbod zo volledig mogelijk is."

Do's
  • Betrek de eindgebruiker in het proces
  • Door de ontwikkeling in huis te houden, bespaar je kosten
  • Houd bij het schrijven van het businessplan de gevraagde criteria bij de hand
  • Denk na over de financiering als het Innovatiefonds 'op' is

De Beachvolleybal app van NEVOBO is gefinancierd vanuit het Innovatiefonds van NOC*NSF. Op de pagina Innovatiefonds lees je alles over het aanvragen van maatwerkbudget voor innovatieprojecten.

Contactpersoon
Janine Pleizier
Programmamanager NEVOBO
Nevobo

Terug naar projecten
Deel deze pagina

Praat mee op social media met de hashtag #sportTransitie

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*