De Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) werkt aan datagedreven verenigingsondersteuning. Data uit gericht onderzoekt helpt verenigingen om grip te krijgen op de aanwas en het behoud van leden.
Grote aanwas, groot verloop
De klassieke sportvereniging staat onder druk. Ook in de golfsport worstelen verenigingen met ledenaantallen. Nieuwe aanwas vindt zijn weg wel naar de golfsport, maar haakt binnen de eerste twee jaar ook grotendeels weer af. Dit komt omdat het golfaanbod bij veel golfverenigingen niet mee is ontwikkeld; verenigingen zien het probleem, maar durven niet te veranderen uit angst voor kannibalisatie van huidig aanbod. Vooral voor de bestaande golfclubs is dit een probleem.
Datagedreven advies
De Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) gaat daarom haar verenigingen voorzien van datagedreven advies. Ze ontwikkelt een pricingtool en hierbij een nieuwe werkwijze om met behulp van deze tool verenigingen van lokaal relevant advies te voorzien. Advies over de ontwikkeling van hun aanbod, prijsstrategieën en de implementatie daarvan.
Ondersteuning bij communicatie met bestuur en leden
Een vereniging bestelt voor zichzelf een clubrapport en krijgt daarbij de ondersteuning van een verenigingsondersteuner om samen te kijken naar wat dat voor hen betekent, welk aanbod en welke prijsstrategieën voor hen optimaal zijn. De verenigingsondersteuner helpt daarna de vereniging bij de communicatie met bestuur en leden, implementatie en monitoring.
Toegespitst op specifieke lokale situatie
Al 40 verenigingen hebben zich inmiddels aangemeld voor het project. Zij zien de noodzaak om de keuzes die ze in de toekomst gaan maken, goed te onderbouwen met data die is toegesneden op de specifieke, lokale situatie. Hiermee kunnen ze passender aanbod creëren dat meer golfers langer aan de golfsport bindt.