INNOVATIEFONDS INNOVEREN project|18 november 2019

NSkiV Wintersport Academy

Top image

De Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV) heeft met de toekenning van het Innovatiefonds een platform ontwikkeld voor de Nederlandse wintersporter: Wintersport Academy. De Wintersport Academy gaat uit van drie pijlers om beter voorbereid op wintersport te gaan: kennis, techniek en fysieke voorbereiding. 

Wintersport Academy is er voor de Nederlandse wintersporter. Jongvolwassenen die aan het begin van hun wintersportcarrière staan, maar ook de gevorderde skiër is welkom. "De leeftijd waarop we ons richten ligt tussen de 15 en 40 jaar, maar dat is niet exclusief", aldus Roel Boekel, hoofd sport en marketing bij Nederlandse Ski Vereniging. 

Kennis en video in één platform

De Wintersport Academy is een combinatie van een kennis- en video-platform. In 2018 kreeg de NSkiV het bericht dat het Innovatiefonds is toegekend. "In 2019 - na de toekenning - zijn we direct begonnen. In januari/februari hebben we het concept ontwikkeld en zijn user stories geschreven. In april hebben we veel video's opgenomen in het buitenland, zodat er genoeg video-content klaarstond om te editen. Daar zijn we de hele zomer en daarna zoet mee geweest." 

Goed voorbereid op wintersport

Die video's zijn binnen het platform opgedeeld in 3 pijlers. Roel legt uit: "De pijler kennis gaat over wat je allemaal moet weten als je gaat wintersporten: materiaalgebruik, liften, EHBO, piste-regels, piste-redding en andere praktische dingen. Voor de pijler fysiek hebben we een online programma ontwikkeld waarmee je je fysiek kan voorbereiden op wintersport: Sneeuwfit. Het online programma vertalen we door naar een fysiek programma bij jou in de buurt. Wat we proberen is om mensen van een online omgeving naar een offline omgeving te brengen. Want dáár moeten ze uiteindelijk zelf aan de slag."

Het businessmodel van de NSkiV bestond oorspronkelijk uit een affiliate marketing systeem, waarbij de bond een vergoeding kreeg wanneer een wintersporter bij een fysieke training afgeleverd werd. Dat businessmodel bleek niet wenselijk en de bond moest bijsturen. "We merkten dat er niet voldoende draagvlak was bij wintersportorganisaties voor een dergelijk marketingmiddel. Ondanks dat we geen unieke content maken, geloven we er bij de NSkiV in dat onze content wel heel goed is. Dat je bij ons een totaalpakket hebt van voorbereiding op wintersport, techniek en de fysieke voorbereiding. Een model waarbij je wordt uitgedaagd om ook daadwerkelijk zelf aan de slag te gaan!"

"We proberen als bond continu de koppeling te maken tussen online en offline."

De bond vond een grote kans in de filmpjes over techniek, met name in de populairste video's: de meest gemaakte technische fouten op tijdens het skiën. "Wat we nu doen is, bij mensen die zo'n fout herkennen, de vertaalslag maken naar: 'Als ik die fout maak, hoe kom ik dan bij de dichtstbijzijnde accommodatie in Nederland waar ik kan werken aan mijn techniek.' We proberen als bond continu de koppeling te maken tussen online en offline."  

Innoveren in kleine stapjes

De veranderingen binnen het Innovatiefonds zijn volgens Roel heel positief geweest. Hij vergelijkt het fonds met een jaar eerder, toen de bond een aanvraag deed voor de Shared Service Uitgeverij. "Na het eerste jaar Innovatiefonds bleek dat innovatie binnen de sport best lastig is bij sportbonden. Bij innovatie wordt vaak gedacht aan baanbrekend, compleet nieuwe concepten die voor opschudding en grote veranderingen zorgen. Maar juist bij sportbonden kan innovatie al bestaan uit kleine stapjes. Stapjes die in de grote wereld misschien helemaal niet als baanbrekend worden gezien. Het Innovatiefonds heeft daarom de manier waarop ze naar innovatie kijken aangepast en gezegd: 'Voor de sport en de sportbond is dit innoverend, en dat is voor nu goed genoeg.' Dat werkt heel goed, want je ziet dat sportbonden op hun manier heel baanbrekend bezig zijn." 

Vertalen van ergernissen

Een ultieme tip voor andere bonden heeft Roel naar eigen zeggen niet. Wel geeft hij mee: "Wees mega-creatief in je ideeën, maar ga niet op zoek naar het gouden ei. Probeer het bij jezelf te houden. Wees creatief in wat je wilt - dat moet ook - maar het moet niet zo ver van je af komen te staan dat je er zelf geen gevoel meer bij hebt." En nog een tip: "Het vertalen van eigen ergernissen, dat werkt goed bij innovatie. Bedenk wat de grootste ergernissen zijn binnen je eigen sport en hoe je die kan oplossen."

"Het vertalen van je ergernissen werkt naar mijn ervaring goed bij innovatie. Bedenk wat je grootste ergernissen zijn en hoe je die kan oplossen."

Vanuit die innoverende gedachte is het doel dat Roel voor ogen heeft met de Wintersport Academy ontstaan. Hij schetst daarvoor de volgende - een voor menigeen herkenbare - situatie over de Nederlandse wintersporter: "De Nederlandse wintersporter staat erom bekend slecht te kunnen skiën, ondanks dat ze heel fanatiek zijn. Op de piste pik je de Nederlanders er zo uit. Dat komt - volgens mij - door het gemakzucht waarmee ze wintersport beleven. Als het meezit wordt voorafgaand aan de wintersport een lesje in Nederland gevolgd. Maar zijn ze twee keer op wintersport geweest, dan zijn ze pro en hebben ze geen les meer nodig. Terwijl je door beter te leren skiën meer plezier haalt uit je wintersportbeleving. En de kans op blessures neemt af. We gunnen de Nederlander veel wintersportplezier en daar helpen we als bond graag bij."

Do's
  • Wees creatief in je ideeën, maar ga niet op zoek naar het gouden ei
  • Vertaal je eigen ergernissen naar oplossingen
  • Bedenk dat je door kleine stappen te maken ook kan innoveren
Wintersport Academy
Naar de Wintersport Academy

Wintersport Academy is gefinancierd vanuit het Innovatiefonds van NOC*NSF. Op de pagina Innovatiefonds lees je alles over het aanvragen van maatwerkbudget voor innovatieprojecten.

Contactpersoon
Roel Boekel
Hoofd sport en marketing
NSkiV

Terug naar projecten
Deel deze pagina

Praat mee op social media met de hashtag #sportTransitie

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*