INNOVEREN project|14 augustus 2020

Airbadminton wil beachvolleybal en 3x3 basketbal achterna

Top image

"Het hoofddoel was de promotie van badminton”, vertelt Matthijs Deken. Als manager Marketing en Onderzoek was hij vorig jaar verantwoordelijk voor de organisatie van elf Badminton Festivals in de openlucht. Met deze festivals haakte de bond in op een initiatief van wereldbadmintonfederatie BWF, die met Outdoor Badminton een nieuwe variant op de sport ontwikkelde. In het kader van het programma Slagvaardig Organiseren van Sport greep Badminton Nederland de festivals aan om een nieuwe dynamiek binnen de bond te creëren. Onder de naam AirBadminton moet de openluchtvariant uiteindelijk eenzelfde status krijgen als beachvolleybal ten opzichte van zaalvolleybal. 

Badminton Nederland was de eerste nationale bond die concreet aan de slag ging met het door de BWF ontwikkelde AirBadminton. De internationale federatie ontwierp een speciale shuttle en paste de spelregels aan. Matthijs Deken: “De nieuwe shuttle is minder gevoelig voor wind, waardoor je het spel beter buiten kunt spelen, tot windkracht drie is dat goed mogelijk. Natuurlijk ga je wel op zoek naar natuurlijke beschutting, maar het weer heeft invloed op het spel, net als bijvoorbeeld bij tennis.” Er zijn nog enkele verschillen: 

“Het spel kan worden gespeeld op verschillende ondergronden, maar het veld is ongeveer even lang en breed als indoor. Wel is er een dead zone: een vak van twee meter achter het net waar de shuttle uit is (zie foto hierboven, red.). Dat geeft een andere dynamiek aan het spel.” Op het gebied van de puntentelling wordt volop geëxperimenteerd: “Tijdens het open NK willen we bijvoorbeeld een team relay doen, waarbij je achter elkaar doubles, triples en mixen speelt. Iedere keer als je bij elf punten komt, begin je een nieuwe spel, maar je gaat wel verder met de bereikte stand.”

"Toen wij de eerste festivals organiseerden, was de wereldbadmintonfederatie nog druk bezig met het ontwikkelen van de sport en de branding."

Officiële sport

De introductie van outdoor badminton kwam voor Badminton Nederland op precies het juiste moment. “Eigenlijk staat het SOS-traject los van AirBadminton zelf”, aldus Deken. “We wilden als bond slagvaardiger worden en we wilden exposure voor de sport. Dat was de reden om die festivals te organiseren. Daardoor liepen wij echt vooruit. Toen wij de eerste festivals organiseerden, was de BWF nog druk bezig met het ontwikkelen van de sport en de branding. De naam AirBadminton werd pas in juni 2019 gelanceerd, maar wij hadden in mei in Middelburg al een festival waar met de AirShuttle werd gespeeld. Omdat wij er zo vroeg bij waren, konden we feedback geven aan de BWF. Het spel werd zowel door de deelnemers als de verenigingen die meewerkten aan de organisaties van de festivals zeer positief ontvangen. Op basis daarvan is besloten om AirBadminton te introduceren als officiële sport.”

Dicht bij de leden

Doordat Badminton Nederland met de twaalf festivals (het festival in Tilburg ging niet door vanwege noodweer) concrete evenementen had om te organiseren, was de titel Slagvaardig Organiseren van Sport meer dan een papieren tijger. Deken: “We organiseerden de festivals samen met verenigingen en ook voor hen was het iets nieuws. Dankzij die nauwe samenwerking kwamen we als bond dichter bij onze leden te staan.” 

Het SOS-programma hielp Badminton Nederland in verschillende facetten. “De begeleiding gaf ons de mogelijkheid om hier echt als businesscase naar te kijken. Hoe vlieg je dat vervolgens aan? The Brown Paper Company gaf ons daarin een concreet stappenplan mee. Het was ook belangrijk om het SOS-traject samen met andere bonden te doorlopen. Al die bonden hebben hun eigen projecten. Door daar samen over te sparren, kun je veel van elkaar leren.”

"We hebben in ieder geval verschillende doelgroepen kunnen bereiken."

Cultuurverandering

In hoeverre heeft de organisatie van de festivals ook daadwerkelijk geleid tot een cultuurverandering bij Badminton Nederland? Deken: “We zijn echt gaan innoveren en dat hadden we als badmintonsport in Nederland eigenlijk nog nooit gedaan,. We gingen letterlijk naar buiten. Als je mee wil met de trends in de sport van dit moment, moet je daar wel naar kijken. Veel sporten zijn van binnen naar buiten gegaan, met beachvolleybal als ultiem voorbeeld, maar ook 3x3 basketbal is inmiddels olympisch.”

Concreet leverden de festivals een hoop plezier op voor de aanwezigen. Deken: “We hebben veel positieve feedback gehad. Het is moeilijk om na te gaan of en hoeveel nieuwe leden dit de verenigingen en de bond uiteindelijk oplevert. We zijn op dit moment nog bezig met het verzamelen van de data. We hebben in ieder geval verschillende doelgroepen kunnen bereiken, zowel mensen die onbekend waren met badminton, als badmintonners die voor het eerst zelf naar buiten gingen met hun sport.”

Geluk bij ongeluk

Dankzij AirBadminton heeft zaalsportbadminton in tijden van corona een goede vluchtroute. “De festivals, het NK en het toernooicircuit staan op dit moment in de wacht”, aldus Deken. “Maar we hebben wel een clubtour en clinics waar zich binnen twee weken al honderd verenigingen voor hadden aangemeld.”

Hoewel de festivals vanwege het coronavirus voorlopig geen vervolg krijgen, is Badminton Nederland nog volop bezig met de ontwikkeling van AirBadminton als officiële sport. Het SOS-traject is afgerond, maar met behulp van het innovatiefonds van NOC*NSF bouwt de bond aan een online platform met een eigen branding. Deken: “Op AirBadminton.nl kun je alles lezen over de sport en er is ook een webshop waar je de AirShuttle en andere producten kunt aanschaffen. Dat doen we niet per se om er zelf veel aan te verdienen, maar vooral om de sport groot te maken. Met Always and Everywherehebben we een eigen slogan. Met de webshop willen we zorgen dat we de benodigdheden voor de sport laagdrempelig in de markt zetten. Doordat we het zelf in de hand houden kunnen we ook pakketten aanbieden aan verengingen, scholen, gemeenten en bijvoorbeeld buurtsportcoaches.” 

"Als we de sport serieus nemen, hebben we ook serieuze trainers nodig."

Omdat Badminton Nederland de nieuwe sport zo snel mogelijk tot wasdom wil brengen, heeft de bond ook al een trainerscursus ontwikkeld. Deken: “Als we de sport serieus nemen, hebben we ook serieuze trainers nodig. We hebben een module geschreven en inmiddels zijn de eerste trainers opgeleid op niveau 1. We staan natuurlijk nog in de kinderschoenen, maar we willen er echt een grote sport van maken.”

Tips

Heeft Deken nog tips voor bonden die overwegen subsidie aan te vragen voor een SOS-traject? “Ga de uitdaging aan en sta open voor veranderingen. Zorg dat je alles absorbeert en haal eruit wat jij als persoon of als bond vindt dat bij jou past. De route van The Brown Paper Company is zeker niet de bijbel, maar het is wel een beproefde methode en daar kun als bond veel uit halen.”

Voor meer informatie: AirBadminton, always & everywhere

Contactpersoon
Matthijs Deken
Manager Marketing & Onderzoek
Badminton Nederland

Terug naar projecten
Deel deze pagina

Praat mee op social media met de hashtag #sportTransitie

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*