De bowlingbond valt met de deur in huis als verandertraject Slagvaardig Organiseren Sport (SOS) ter sprake komt. “Wij kiezen voor een andere aanpak dan de meeste andere bonden”, zegt projectleider Kevin de Haan, namens de Nederlandse Bowling Federatie (NBF) verantwoordelijk voor marketing en evenementen. Die ‘andere aanpak’ komt volgens hem door de nadrukkelijke focus op verenigingen, nog veel meer dan op de eigen (vierkoppige) organisatie.
De bond is van mening dat verenigingen in staat moeten zijn de sport verder te helpen. Pas dan hebben ook de initiatieven van de NBF nut, anders vallen die tussen wal en schip en is het werk voor niets geweest. In Nederland zitten zo’n honderd verenigingen en natuurlijk zitten daar volgens NBF vooruitstrevende bij, maar bij te veel wordt nog te traditioneel gehandeld.
“Bij die clubs zitten bestuursleden met een soort tunnelvisie. Zij organiseren een competitie, en dat is het”, zegt De Haan. “Dan loopt het vast. Bedenken wij vanuit marketingtechnisch oogpunt iets leuks, dan moet het lokaal nog wel body krijgen. Als verenigingen niet de noodzaak zien om zichzelf te verbeteren, dan gaat de sport nooit verder komen.” De bond doet met twee verenigingen, uit Gouda en Warmond, een pilot om te zien hoe een en ander uitpakt. Om mee te doen aan deze proef moet de club ook wíllen veranderen en daarvoor voldoende mankracht beschikbaar hebben. In Gouda en Warmond worden straks, als de coronamaatregelen het weer toelaten, ‘experiment-evenementen’ gehouden.
"Je moet ervoor waken dat het reguliere lidmaatschap eronder gaat lijden. Als alle leden hierop overstappen, verlies je veel geld"
De club in Gouda richt zich op jongvolwassenen. Zij organiseert een terugkerend evenement voor acht bedrijven, die onderling competitie spelen. Onderzocht wordt onder meer welke speelwijze het leukste is en of de bedrijven vaker een potje willen spelen. Onderdeel van het experiment is het bedrijvenlidmaatschap. Het individu wordt niet lid, het bedrijf wel. En via het bedrijf kan je korting krijgen als je gewoon een keer buiten het bedrijf om een balletje wilt gooien.
Balans
Bij dit lidmaatschap is het nog wel zoeken naar de juiste balans, merkt De Haan meteen op. “Je moet ervoor waken dat het reguliere lidmaatschap hieronder gaat lijden”, zegt hij. “Als alle leden hierop overstappen, verlies je veel geld. Dus dit thema nemen we ook meteen mee in de test.”
De club in Warmond is klein, maar beschikt wel over een nieuw bowlingcentrum en goede trainers. Zij richt zich op de oudere doelgroep door een toernooi voor vriendengroepen te houden. Onderdeel hiervan is een clinic van een coach. Hierbij word je wel individueel lid, maar je kunt dan alleen meedoen aan de competitie voor vriendengroepen.
50% verenigingen met speciaal aanbod
Op de lange termijn hoopt de bond dat minimaal vijftig procent van de verenigingen speciaal aanbod heeft opgenomen voor frequente recreatieve bowlers. “Dit traject werkt”, zegt De Haan. “Je ziet dat verenigingen anders kijken naar hun omgeving. Dat is de grote winst. Dankzij de pilot in Gouda en Warmond weten we dat verenigingen het zelf kunnen, wat dit hebben ze echt zelf bedacht. Natuurlijk hebben wij handvatten gegeven, maar het is echt hun eigen project. Wanneer de experimenten uitgevoerd zijn begeleiden we de verenigingen met het tot stand brengen van het structurele aanbod.”
NBF wil het traject doorlopen met meer clubs, ieder kwartaal weer met nieuwe. Na een aantal introductiegesprekken gaat de bond verder met een serie ‘bouwstenen’ om de verenigingen ‘spelenderwijs’ te leren hoe ze een nieuwe doelgroep kunnen aantrekken in hun omgeving. NBF bespreekt de volgende onderwerpen: de klant, de waardepropositie, de businesscase en het experiment. Door de lockdown zijn daar valideren en communicatie aan toegevoegd.
"Doordat wij ons echt richten op vooruitgang bij de verenigingen, verbeteren wij ook onze eigen communicatie en de band met hen"
Online in gesprek
Een ander doel van het SOS-traject is dat minimaal vijftig procent van de verenigingen aanwezig is en inhoudelijke aandacht besteedt aan de bondsvergadering. “Mede dankzij corona doen we het op dit gebied best wel goed. We zijn structureel online verenigingsoverleggen aan het organiseren en steeds meer clubs schuiven digitaal aan. Zo komen we structureel in gesprek over wat er gaande is in de bowlingsport.”
Een mooie bijvangst van het SOS-traject is dat NBF ook intern het een en ander verbetert. “Doordat wij ons echt richten op vooruitgang bij de verenigingen, verbeteren wij ook onze eigen communicatie en de band met hen. Er is ruimte voor experimenten en de blik van de bond verbreedt hierdoor. Ook ons imago krijgt een positieve impuls.”
Helpen nadenken
De veranderexperts van The Brown Paper Company hielp de bond met de bouwstenen voor verenigingen en daarin structuur te brengen. “Wat zij goed doen, is ons helpen nadenken. Hoe prikkel je verenigingen om zelf na te denken en toch te duwen richting het goede antwoord?”
Ondertussen houdt NBF contact met de pilotclubs tot de banen weer open mogen. Alle bowlingbanen zijn gesloten, ook voor de sporters die op een wat hoger niveau spelen. Pas in september verwacht de bond weer de baan op te kunnen.