Bouwstenen

Bouwstenen

Groeien is leren door doen

Ik wil groeien. Een (nog) beter resultaat dan vandaag. Veranderen is dan het middel om tot groei te komen. En “Veranderen doen we zelf” want veranderen is in onze ogen niet meer het exclusieve domein van veranderaars. En dat is logisch want de omgeving van organisaties verandert niet alleen vaker maar ook in een hoger tempo. Daarmee is de noodzaak om zelf effectief veranderingen door te kunnen voeren groter dan ooit. Omdat je wilt blijven groeien.

Maar hoe doe je dat nu, veranderen? Hoe goed ben je echt in het bereiken van een ander resultaat? Hoe kom je in beweging? Hoe weet je dat je het juiste resultaat neerzet, op de meest effectieve manier? En hoe weet je waar je kunt ontwikkelen om beter te worden? Om te groeien is het van belang dat je iets anders doet. En daarvoor hebben we zes bouwstenen ontwikkeld om je te helpen zelf verandering vorm te geven en te realiseren.

"Als je doet wat je deed krijg je wat je kreeg"

Vertrekpunt van iedere verandering is een duidelijke ambitie; 

    • De ambitie is voor iedereen duidelijk, iedereen staat erachter en heeft zelf kunnen bepalen hoe hier invulling aan te geven. Een ambitie vraagt daarmee iets meer dan een vage doel omschrijving. 

Met een analyse van de huidige situatie bepaal je de route die gelopen moet worden om aan die ambitie te werken; 

    • Kijk altijd vanuit een integrale bril (structuur & cultuur) om een duurzaam resultaat te kunnen behalen. Bepaal de draaiknoppen of verbeterrichtingen a.d.h.v. de hindernissen (en plak geen pleisters)

Je kunt niet voorkomen dat er elementen zijn die je verandering beïnvloeden, wel hoe je hier slagvaardig mee omgaat; 

    • Ga in dialoog met je omgeving, onderzoek waar mensen zich bevinden t.o.v. de verandering, onderzoek wat belangrijk voor hen is en biedt ze de begeleiding die ze nodig hebben. Kijk daarbij ook kritisch naar jezelf, wat zijn jouw kwaliteiten en valkuilen, en acteer hiernaar. Je kunt de context niet veranderen waarin je project zich afspeelt wel hoe jij ermee omgaat.

Een duidelijke routekaart die je het nodige overzicht geeft; 

    • Zorg ten alle tijden dat je overzicht hebt van de route naar je ambitie. Want als jij geen overzicht hebt, hoe kunnen de mensen om jou heen dan weten wat er gedaan moet worden? Denk daarvoor in mijlpalen als waarneembare deelresultaten (in plaats van te verzanden in details). Dit zijn de successen die je boekt onderweg naar je ambitie.  

Een business case met verwachte inkomsten en kosten van het project; 

    • Daag jezelf uit een zakelijke rechtvaardiging van je project te maken en te beargumenteren waarom jij vindt dat je deze investering moet doen.

Een effectieve besturing om in beweging te blijven en bij te sturen; 

    • Eén ding weet je zeker en dat is dat het project niet volgens plan verloopt. Daarom besturing vanuit drie posities: 
      1. Kort op de bal, operationeel, door ervoor te zorgen dat je dagelijks in beweging blijft, 
      2. Van afstand, op tactisch niveau, door regelmatig de voortgang t.o.v. het plan te bekijken en 
      3. Strategisch vanuit een helicopterview: is de ambitie nog steeds actueel en is het project nog steeds zakelijk gerechtvaardigd?

Praat mee op social media met de hashtag #sportTransitie

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*