INNOVEREN Gamechanger|Marc Nipius

Blijf niet hangen in beleid en strategie. Durf initiatief te nemen en durf te falen”

Top image

Sinds 2007 is Marc Nipius werkzaam bij de KNVB, waarvan nu zo’n 4 jaar als Partnership Manager & New Business. Dagelijks is hij bezig met het ontwikkelen van nieuwe concepten die maatschappelijk relevant zijn. Vaak in samenwerking met commerciële partners. Zo initieerde hij het project De Groene Club, dat amateursportverenigingen helpt met verduurzaming. Ook het Lekker Bezig project in samenwerking met Horeca Groothandel Sligro dat gericht is op het aanbieden van gezonde producten in voetbalkantines, komt onder andere uit zijn koker.

Hoe de bal is gaan rollen

Een vernieuwend idee uitwerken tot een concreet project en dit daadwerkelijk uitvoeren. Hoe gaat zo’n bal rollen? Marc vertelt hoe een onderzoek naar duurzaamheid bij voetbalverenigingen aanleiding gaf om het project De Groene Club te starten: "Het bleek dat voetbalverenigingen heel graag willen verduurzamen, maar niet weten hoe. Ze hebben vaak geen tijd en niet de juiste kennis in huis." Op basis van deze bevindingen ontwikkelde Marc een propositie waarmee hij de markt op ging om partners te vinden. "We vonden de juiste partijen, en hebben subsidie gekregen van de provincie. Ook is er een samenwerking met de KNHB en KNLTB ontstaan, omdat we het project breder wilden trekken dan alleen voetbalverenigingen." 

3, 2, 1, start!

Om een goed idee daadwerkelijk tot uitvoer te brengen is het volgens Marc van belang om dat idee naar een hoger niveau te tillen. "Ga niet zomaar met een idee op doortocht om vervolgens gefrustreerd te raken door mensen die het niet snappen. Daag jezelf uit, en denk goed na over wat je precies voor elkaar wilt krijgen. En welk effect het heeft op de organisatie en de sport." Vervolgens moet je het idee concreet maken. "Maak je idee tastbaar. Anderen kunnen niks met alleen een idee. Maak duidelijk wat de bond exact gaat doen en hoeveel tijd en geld het gaat kosten. Concreet en simpel." Dit werkt volgens Marc beter dan de discussie aangaan over beleid. "Dan ga je er niet uitkomen."

"Maak je idee tastbaar. Anderen kunnen niks met alleen een idee. Maak duidelijk wat de bond exact gaat doen en hoeveel tijd en geld het gaat kosten. Concreet en simpel."

Daarnaast is het advies van Marc om ideeën eerst op kleine schaal uit te voeren met een pilot. Hij ziet dit als een soort tussenstop: "Eerst testen, dan is het een veilige keuze om een project te starten. Zo hebben mensen ook de tijd om er écht wat van te gaan vinden. Dat versterkt weer het gevoel dat we het samen doen, dat er invloed op is."

Draagvlak creëren

Meestal is er binnen een organisatie niet direct voldoende draagvlak voor het tot uitvoering brengen van een idee. Ook Marc liep bij het opperen van ideeën tegen weerstand van collega’s aan. "Binnen de bond ontstaat bij een idee altijd eerst de vraag 'Moeten we dit wel doen?', omdat het vaak niet direct over wedstrijdzaken of het bestaansrecht van de bond gaat. Het staat vaak wat verder af van de core business. Dat is altijd een discussiepunt." Het uitgangspunt van Marc is daarom altijd om ervoor te zorgen dat initiatieven de bond geen geld kosten. "Ik zorg altijd dat er externe funding, subsidies of externe partners zijn die me helpen om het concept groter te maken." Ook is het volgens Marc belangrijk om collega’s te blijven informeren en naar ze te luisteren. "Krijg duidelijk waarom iemand weerstand heeft en betrek diegene erbij. Draai samen aan de knoppen." Weglopen voor weerstand is voor Marc geen optie. "Het is vaak een kwestie van doorzetten en het gesprek aangaan. Gewoon doen en niet bang zijn voor weerstand."

De gouden tip van Marc

Maak het niet te ingewikkeld, is het belangrijkste dat Marc sportbonden en -verenigingen wil meegeven. "Blijf niet hangen in beleid en strategie. Durf initiatief te nemen en durf te falen." Volgens Marc zijn we op de goede weg: "Binnen bonden en verenigingen zit veel energie en er zijn veel goede ideeën."

Do's van Marc
  • Concretiseer je idee
  • Start altijd met een pilot
  • Betrek degenen die weerstand bieden bij het project

Marc's transitie in de sport

"Tot een paar jaar geleden voetbalde ik altijd in een eerste elftal bij een voetbalvereniging. Nu voetbal ik alleen nog wanneer ik zin heb. Ik doe af en toe mee met trainingsavonden en initiatieven van de KNVB, zoals Kicks. Daarnaast loop ik soms hard en volg ik heel af en toe een kickbokstraining." Daarmee is Marc binnen de transitie in de sport niet alleen actief vanuit zijn rol bij de KNVB, maar ook als lid van de doelgroep: de sporter van vandaag die niet meer gebonden is aan een sportvereniging.

Contactgegevens
Marc Nipius
Gamechanger
KNVB
Terug naar gamechangers
Be the change

Wie is op jouw sportvlak de echte gamechanger? Geef hem of haar op voor een plekje in de galerij!

Contact

Meer gamechangers

Bekijk alle gamechangers
Bekijk alle gamechangers

Praat mee op social media met de hashtag #sportTransitie

Blijf op de hoogte

Ontvang de nieuwsbrief over de transitie in de sport.

*
*
*